Jdi na obsah Jdi na menu
 



  CITY BUS Euro 3


 

city-stranky-1-men.jpg

V roce 2011 byly započaty poměrně rozsáhlé opravy nízkopodlažních dvanáctimetrových autobusů Citybus Euro 3 s karoserií na podvozku PS09D1, který se od předchozí verze Euro 2 liší zejména absencí schodu při nástupu třetími dveřmi a použitím motoru Iveco. Vozy tohoto typu se objevují v ulicích od října roku 2001, poslední z nich byly zařazeny v listopadu 2004.

   Důvodem opravy je sedání pravé strany zadního převisu karoserie, což se časem projeví například zhoršeným nebo znemožněným chodem křídel třetích dveří. Dále se objevuje praskání kovových podlahových částí v okolí zadních podběhů. Zvláště u nejstarších vozů jsou tato místa napadena korozí. U několika vozů tak bylo nutné zcela vyměnit korozí narušené nosné části rámu podvozku. Z toho důvodu bylo několik nejvážněji poškozených vozů určeno k vyřazení. Po vytěžení potřebných dílů je čeká konečná likvidace.
 

3352---vymena-casti-ramu.jpg

▲ Po výměně poškozené části rámu nad zadní nápravou

   Před samotnou opravou je nutné z vozu vyjmout motor s převodovkou, palivovou nádrž a zadní nápravu včetně měchů odpružení a tlumičů. Z interiéru vozu se odstraňuje většina sedadel na vyvýšeném stupínku společně s krycími díly podběhů, přepážkou dělící sedadla od prostoru 3. dveří, křídla 3. dveří společně s kompletním mechanismem ovládání. Je třeba mít volný přístup k nosným částem zadní části a proto se demontují i různé podhledy a krycí či ozdobné plechy a to i z vnější strany. Odstraňuje se i kompletní kapotáž motorové části vozu.

   Oprava zadní části spočívá ve výměně rámu kolem třetích dveří, který je z vozu vyříznut a odšroubován a je nahrazen dílem novým, dodaným výrobcem autobusu. Oproti předchozímu provedení je tato část zpevněna řadou výztuh, které se přivařují a nýtují. Množství výztuh se aplikuje i na podběhy a podvozek v okolí zadní nápravy. Rozsah prací, kdy se mění různé příčky podvozku a dodávají se výztuhy, s ohledem na zkušenosti s dříve opravenými vozy narůstá. Díky tomu výrazně narůstá cena opravy, čemuž je snaha se vyhnout pečlivou diagnostikou přistaveného vozu a případným jeho vyřazením při zjištění poškození vyžadují takto rozsáhlou a nákladnou opravou.

Dle potřeby se po přezkoušení provádí i oprava motoru a převodovky, elektroinstalace v motorovém prostoru či na podvozku, výměna svislých čepů přední nápravy, měchů odpružení, tlumičů, brzdových destiček či silentbloků uložení motoru.

Tento zásah zvaný "Oprava sloupku T 8" je prováděn i na vozech kloubové varianty Citybus 18M Euro 3 (zde však jako T 12). Prvním opraveným "kloubákem" se stal vůz ev.č. 6539 z garáže Kačerov.

Koncem května 2014 se začaly v souvislosti s velkým vytížením Ústředních dílen opravy autobusů CITYBUS 12 M provádět v garáži Vršovice. S postupným útlumem středních oprav kloubových vozů Karosa B 961 jsou opravy T 8 od konce roku 2015 ve velké míře opět prováděny v ÚD Hostivař.

Podrobné informace o opravách T 8 v garáži Vršovice naleznete v říjnovém čísle časopisu zaměstnanců dopravního podniku DP KONTAKT 9/2014 na stranách 18 a 19.

Další informace o opravách autobusů Citybus Euro 3 byly otištěny v periodiku
DP KONTAKT 4/2013 na stranách 18 a 19, opravám kloubových vozů se věnuje DP KONTAKT 7/2015 na straně 13.

 

city-bez-ramu.jpg

▲ Karoserie po odstranění rámu 3. dveří.

 

citybus-int.jpg

 

city-inter-rozeb.jpg

▲ Interiér po odstranění sedadel.

 

citybus-001.jpg

▲ Podvozek po odstranění nápravy a nádrže.

 

city-oprava2.jpg

 

city-oprava.jpg

▲ Zadní část karoserie po opravě.

 

Nekonečný a "přehledný" SEZNAM OPRAVENÝCH VOZŮ CITYBUS EURO 3
ev.č.

na opravě od

týden/rok*

na opravě do

týden/rok

výrobní číslo/rok výroby garáž
3331 50/2013 10/2014 25/2001 Řepy
3332 22/2012 32/2012 42/2001 Řepy
3334 42/2012 51/2012 29/2001 Řepy
3336 21/2012 30/2012 49/2001 Řepy
3337 19/2012 29/2012 50/2001 Řepy
3338 45/2011 5/2012 88/2001 Řepy
3339 40/2011 51/2011 135/2001 Řepy
3340 16/2012 25/2012 134/2001 Řepy
3341 46/2012 5/2013 170/2001 Řepy
3343 13/2011 /2011 136/2001 Řepy
3345 32/2012 /2012 /2001 Řepy
3346 29/2012 37/2012 27/2001 Vršovice
3347 30/2012 38/2012 44/2001 Vršovice
3348 27/2012 35/2012 24/2001 Vršovice
3349 30/2013 42/2013 22/2001 Vršovice
3350 7/2014 21/2014 47/2001 Vršovice
3351 43/2013 7/2014   Vršovice
3352 23/2012 10/2013 87/2001 Vršovice
3353 41/2012 49/2012 137/2001 Vršovice
3356 2/2013 10/2013 233/2001 Řepy
3357 /2013 31/2013 26/2001 Klíčov
3358 14/2012 23/2012 43/2001 Klíčov
3359 34/2012 41/2012 53/2001 Klíčov
3360 50/2012 7/2013 /2001 Klíčov
3362 20/2013 32/2013 212/2001 Klíčov
3364 6/2013 15/2013 /2001 Klíčov
3365 21/2013 34/2013 213/2001 Klíčov
3366 16/2013 26/2013 232/2001 Klíčov
3367 24/2012 32/2012 250/2001 Klíčov
3368 9/2013 19/2013 46/2001 Řepy
3369 22/2014 LIKVIDACE   Řepy
3370 51/2013 10/2014 234/2001 Vršovice
3371 7/2012 16/2012 251/2001 Vršovice
3372 8/2014 21/2014 45/2001 Kačerov
3373 3/2012 15/2012 52/2001 Kačerov
3375 1/2013 8/2013 116/2001 Kačerov
3376 30/2017   /2001 Kačerov
3377     115/2001 Řepy
3378 1/2012 13/2012 150/2001 Kačerov
3380 12/2013 22/2013 /2002 Klíčov
3381 32/2013 42/2013 377/2002 Vršovice
3382 36/2013 51/2013 381/2002 Vršovice
3383 34/2011 48/2011 374/2002 Vršovice
3384 12/2013 20/2013 /2002 Kačerov
3387 37/2012 16/2013 419/2002 Řepy
3389 /2011 49/2011 425/2002 Klíčov
3391 7/2013 17/2013 461/2002 Vršovice
3392 15/2012 24/2012 468/2002 Vršovice
3393 4/2013 12/2013 470/2002 Vršovice
3395 22/2016 50/2016 /2002 Kačerov
3398 /2013 LIKVIDACE   Kačerov
3399 34/2016   /2003 Řepy
3400 41/2013 3/2014 730/2003 Řepy
3405 30/2014 42/2014   Kačerov
3406 10/2012 17/2012 783/2003 Klíčov
3407 22/2015 43/2015 722/2003 Klíčov
3408 51/2015 15/2016 /2003 Klíčov
3410 28/2012 37/2012 767/2003 Klíčov
3411 4/2013 12/2013 768/2003 Klíčov
3412 /2011 /2011 773/2003 Klíčov
3413 45/2012 3/2013 778/2003 Klíčov
3414 41/2012 48/2012 785/2003 Klíčov
3415 2/2016 20/2016 /2003 Vršovice
3416 10/2016 31/2016 /2003 Vršovice
3417 26/2016 50/2016 /2003 Vršovice
3418 42/2015 10/2016 764/2003 Vršovice
3420 41/2013 1/2014   Vršovice
3423 10/2014 23/2014   Vršovice
3424 3/2014 13/2014 769/2003 Vršovice
3425 10/2014 24/2014 786/2003 Vršovice
3432 43/2012 1/2013 1070/2004 Klíčov
3434 40/2013 49/2013   Klíčov
3435 /2017   /2004 Klíčov
3437 /2010 /2010 1158/2004 Klíčov
3438 /2017   /2004 Klíčov
3441 /2017   /2004 Vršovice
3444 20/2016 40?/2016 /2004 Vršovice
3445 33/2013 43/2013 1316/2004 Vršovice
3450 13/2013 22/2013 /2004 Vršovice
3451 18/2016 37?/2016 /2004 Kačerov
3452 48/2016   /2004 Kačerov
3454 13/2014 27/2014 1147/2004 Kačerov
3455 49/2011 7/2012 1160/2004 Kačerov
3456 44/2016   /2004 Kačerov
3459 22/2013 33/2013 1190/2004 Kačerov
3460 33/2013 41/2013 1194/2004 Kačerov
3461 /2011 /2011 1197/2004 Kačerov
3464 17/2013 25/2013 /2004 Kačerov
3466 25/2013 37/2013 /2004 Vršovice
3473 49/2013 8/2014 1246/2004 Kačerov
3474 48/2012 5/2013 1259/2004 Vršovice
3476 36/2012 47/2012 /2004 Kačerov
3477 35/2012 43/2012 1223/2004 Kačerov
6500 4/2014 12/2014 2/2001 Klíčov
6505 5/2016 26/2016 /2002 Klíčov
6507 16/2015 33/2015 52/2002 Klíčov
6509 41/2014 4/2015 53/2002 Klíčov
6514* 4/2015 23/2015 /2003 Řepy
6527 32/2015 4/2016 /2003 Klíčov
6539 36/2013 44/2013 406/2004 Kačerov
 

* Za účelem účasti v průvodu autobusů konaném jako součást oslav 90 let pražských autobusů byl na voze obnoven vnější lak.

modrá barva textu = oprava probíhá

Většina vozů je před samotnou opravou dlouhodobě odstavena, proto časový údaj o počátku opravy nemusí souhlasit s dobou, kdy byl vůz odstaven z provozu

poslední úprava 15.1. 2016

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA