Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

STŘEDNÍ OPRAVY AUTOBUSŮ KAROSA ŘADY B900

2007 - 2017

Stránka je průběžně aktualizována.

 

   Vzhledem k nedostatku finančních prostředků na nákup nových vozů bylo rozhodnuto, že na již dožitých vybraných autobusech Karosa řady B900(E) (vozy vyrobené v rozmezí let 1995 - 2002), bude provedeno prodloužení jejich životnosti přibližně o 5 let střední opravou. Vozy opravené v roce 2007 a 2008 byly modernizovány dosazením nových vnějších elektronických zobrazovačů BUSE DOT LED, kabina řidiče je dovybavena chladničkou Indel B a ochlazovačem vzduchu Trav-l-cool, který v roce 2008 nahradil nyní preferovaný ochlazovač Dirna Bycool R-Evolution, jenž byl zkušebně zastavěn do vozu ev.č. 7363

 

Co předchází střední opravě


   Po přistavení vozu do prostor ÚD BUS Hostivař se nejdříve musí provést odzkoušení všech funkcí vozu. Vůz prochází kontrolou, aby na něm byly zjištěny závady a poškození, které bude nutno odstranit. Následuje odstrojení a rozebrání vozu. Je třeba odmontovat osvětlení, rozebrat kompletní interiér, vyjmout okna, motor s převodovkou a další. Vůz je připraven k opravě karoserie v okamžiku, kdy je odstraněno oplechování boků, podlaha (s výjimkou stanoviště řidiče) a odmontována kola. Z vozu tedy zůstává skelet s vybaveným podvozkovým rámem (rozvody vzduchu a chladící kapaliny, nápravy, elektroinstalace, atd.) a s oplechovanou střechou (oplechování střechy měněno/opraveno/zachováno v závislosti na jeho stavu). Ještě před započetím opravy je vůz zbaven nečistot oplachem tlakovou vodou.

vůz po rozebrání - 7352

▲ Vůz po rozebrání, ev.č. 7352.

Obrazek

▲ Od prosince 2008 se opět realizuje střední oprava i na typu B941 (ev.č. 6209).

 

Způsob a rozsah opravy


  Po umytí je ze skeletu bruskou odstraněna povrchová koroze. Dle následného zjištění jsou z karoserie vyříznuty prorezlé díly a nahrazeny dílem novým. To vesměs závisí na rozsahu poškození korozí, některé části karoserie se ale díky jejich stavu mění vždy - jsou jimi např, schody, plechové podběhy v bocích a dno schrány, ve které je umístěn předehřívač. Z preventivních důvodů se provádí zesílení rámu v okolí motoru. Často se opravují či mění příčky rámu, ke kterým jsou přišroubovány boky karoserie.

vcelku běžné narušení korozí

▲ Poměrně běžné narušení karoserie korozí.

Ve střeše vozu je připraven otvor pro ochlazovač vzduchu kabiny řidiče Dirna Bycool, zároveň je z rozměrových důvodů zrušena přední střešní výklopná ventilace (otvor zaplechován).

Opravený skelet je opatřen oplechováním z pozink plechu o síle 0,8mm. Je připevněno lepením a nýty.

7356

▲ Skelet připravený na lepení plechů, ev.č. 7356.

Kromě dominantních karosářských oprav jsou prováděny kontrola a opravy elektroinstalace, přičemž elektrické rozvody dveří se mění za nové, repase přední nápravy, brzd, rozvodů kapalin a vzduchu s příslušenstvím. Opravou prochází i motor s převodovkou, mění se přední výtopní skříň atd. Takto opravený vůz je odtažen do lakovny, kde je antikorozně ošetřen spodek vozu a skelet. Po nástřiku karoserie základní barvou a po vyrovnání nerovností tmelem je vůz nalakován do klasické bílo červené kombinace. Po nalakování je na voze zhotovena podlaha z voděodolné překližky o síle 15mm, do rámu se připevňuje lepením a šrouby. Povrch je opatřován krytinou Altro, schody jsou pokryty kapičkovým plechem, jejich hrany olištovány. V místě motoru, převodovky a nádrže je mezi podvozkový rám a podlahu vložen plech (ochrana proti požáru).

Obrazek

▲ Vůz před montáží interiéru, ev.č. 7423.

Po dokončení podlahy je již možné vůz zkompletovat. Do vozu se vsazují boční okna v novém gumovém rámu, montuje se nová palubní deska, interiér vozu je obložen umakarty (na bocích vždy novými). Vrací se původní sedadla s novým látkovým čalouněním (které od roku 2008 nahradila červená koženka), přídržná madla, mezistěna řidiče. Dále se instalují původní vnější informační panely BUSE (v letech 2007 - 2008 byly dosazovány nové panely typu DOT LED), kabina řidiče je vybavena mimo ochlazovač vzduchu také chladničkou Indel B. Vnitřní osvětlení, reproduktory,ventilátory, přepínače a tlačítka se vrací původní, v případě poškození se mění za nové. Z vnejšího osvětlení se vždy mění boční směrová a poziční světla, stejně tak i plechové lampy návěsti "NENASTUPOVAT", zbytek pouze v případě poškození. Po dosazení motoru s převodovkou a jejich zprovoznění je možné seřídit dveře, jejichž ovládaní a bezpečnost mimo nových elektrických rozvodů zajišťují též nové elektropneumatické ovladače EPOD, nové pneumatické zámky a další.

Obrazek

▲ Motor Liaz M 1.2 C ML 636 E a převodovka VOITH D 863.3 po celkové opravě.

Během prací vůz prochází serií kontrol, které mají odhalit nedostatky a vady. Vůz též absolvuje zkušební jízdu po areálu Ústředních dílen. Po splnění všech kritérií je na voze provedena technická kontrola a měření emisí.

 

Opravy s výměnou celků karoserie


   Autobusy Karosa řady B900 jsou, stejně jako předchůdci, sestaveny ze šesti celků - panel střechy, levého a pravého boku, předního a zadního čela a podvozku. Tyto celky jsou vzájemně spojeny šrouby, což umožňuje demontáž jednotlivých celků a jejich výměnu. 
Výše popsaná procedura opravy karoserie je velmi pracná a časově náročná, proto se využilo panelové stavby těchto autobusů a od konce dubna 2009 se začaly měnit celé bočnice (u B941) a u vozů B931 i celá střecha a přední čelo. V případě autobusů typu B931 se tak prakticky jedná o novostavbu karoserie. Podvozkový rám a zadní čelo zůstaly původní. Před touto opravou bylo třeba ze střechy vozu vytahat veškeré elektrické rozvody, protože se po případných opravách vracely zpět do nové střechy. Dále bylo nutné kompletně odstrojit přední čelo, odmontovat přístrojvou a odsekat palubní desku a uvolnit kabeláž.

6340---novy-nastrojeny-ram-vleku.jpgKoncem roku 2009 byl přistaven na střední opravu první vůz typu B941E ev.č. 6295, na kterém byl z důvodu vážného poškození vyměněn podvozkový rám vleku a bočnice na celém voze tak, jak se to provádělo i při opravách typu B741. Navíc došlo ke kompletní výměně elektroinstalace na podvozku vleku. Rozvody vzduchu a provozních kapalin byly společně s dalším použitelným vybavením přestrojeny z původního rámu. Stejnou opravu prodělal v roce 2010 i druhý vůz typu B941E ev.č. 6287 tak, jako dalších 5 vozů B941 ev.č. 6236, 6251, 6256, 6272 a 6278. Střední opravy "kloubáků" typu B941E pokračovaly v roce 2011. Na třech vozech byly vyměněny už jen bočnice vleku a samozřejmě jeho rám. Stejná oprava se realizovala na pěti vozech v roce 2013, na dalších pěti v roce 2014.

Obrazek

▲ Dodané nové bočnice určené pro autobusy Karosa typu B93X čekají na využití.

V září roku 2014 byl na střední opravu přistaven první vůz typu B961. Stal se jím "kloubák" ev.č. 6351 z garáže Klíčov, který byl dodán v červnu 2002. Těsně za ním následoval vůz ev.č. 6359.
Autobusy tohoto typu se vyznačují zejména jinak řešenou zadní části karoserie vleku a elektronicky řízneným motorem IVECO plnícím emisní normu Euro 3. Méně známé je výrobcem použité kataforetické ošetření skeletu včetně dutin a připevnění oplechování lepením.
Vzhledem k tomu, že tyto vozy jsou již za životností a s ohledem na to, že veškeré opravy poškozených rámů mají v pražském provozu nedlouhou trvanlivost, bylo u i těchto vozů rozhodnuto, že rám podvozku vleku bude vyměněn za nový, stejně tak bočnice. Původní klimatizační jednotka Trav-l-cool bude u všech opravených vozů nahrazena zařízením Dirna Bycol R-Evolution.
Cena takto rozsáhlé opravy přesahuje částku 2 900 000 Kč, přičemž velkou část tvoří cena práce.

likvidace-puvodniho-vleku-vozu-ev.c.-6351.jpg

▲ Vůz B961 ev.č. 6351 během likvidace původního vleku.

 

 

 

STŘEDNÍ OPRAVY AUTOBUSŮ KAROSA ŘADY B 900

provedené v letech 2007 - 2015

evidenční číslo na SO od (týden/rok) na SO do (týden/rok) typ vozu/výrobní číslo/rok výroby provozovna
6175³ /2006 /2007 B941.1932/00002/1997 Klíčov
6196² 11/2009 33/2009 B941.1932/00017/1997 Kačerov
6205² 37/2009 1/2010 B941.1934/00050/1997 Řepy
6209 49/2008 12/2009 B941.1934/00035/1997 Řepy
6216 8/2009 26/2009 B941.1934/00040/1997 Kačerov
6221² 26/2009 48/2009 B941.1934/00055/1997 Kačerov
6236³ 22/2010 40/2010 B941.1934/00126/1998 Kačerov
6237 51/2008 17/2009 B941.1934/00137/1998 Kačerov
6251³ 7/2010 30/2010 B941.1934/00132/1998 Řepy
6254² 34/2009 53/2009 B941.1934/00142/1998 Řepy
6256³ 29/2010 48/2010 B941. Klíčov
6259² 20/2009 41/2009 B941.1930/00104/1998 Klíčov
6262 7/2009 23/2009 B941.1930/00112/1998 Klíčov
6272³ 18/2010 38/2010 B941.1930/00120/1998 Kačerov
6278³ 15/2010 32/2010 B941.1930/00117/1998 Řepy
6282** 20/2011 41/2011 B941E.1964/00188/1999 Kačerov
6284** 26/2013 45/2013 B941E.1964/00191/1999 Klíčov
6285** 33/2013 49/2013 B941E.1964 Řepy
6286** 29/2014 3/2015 B941E.1964/00206/1999 Kačerov
6287³ 1/2010 17/2010 B941E.1964/00200/1999 Klíčov
6294** 6/2011 21/2011 B941E.1964/00189/1999 Kačerov
6295³ 52/2009 17/2010 B941E.1964/00190/1999 Kačerov
6296** 16/2014 41/2014 B941E. Kačerov
6301** 38/2013 3/2014 B941E.1964/00182/1999 Řepy
6304** 10/2011 30/2011 B941E.1964/00186/1999 Řepy
6306** 27/2014 51/2014 B941E.1964/00202/1999 Řepy
6331 26/2010 42/2010 B941E.1964/00304/2001 Kačerov
6333** 14/2014 36/2014 B941E. Kačerov
6335** 10/2014 30/2014 B941E. Hostivař
6340** 23/2013 40/2013 B941E.1964/00295/2001 Hostivař
6343 31/2010 47/2010 B941E.1964/00311/2001 Kačerov
6349** 42/2013 5/2014 B941E.1964 Hostivař
6350** 17/2015 50/2015 B961.1970/00376/2002 Klíčov
6351** 38/2014 11/2015 B961.1970/00374/2002 Klíčov
6353** 8/2015 34/2015 B961.1970/00372/2002 Klíčov
6354** 47/2015 24/2016 B961.1970 Kačerov
6356** 18/2016 5/2017 B961.1970 Řepy
6357** 36/2016   B961.1970 Řepy
6358** 41/2015 17/2016 B961.1970 Řepy
6359** 38/2014 14/2015 B961.1970/00371/2002 Řepy
6367** 14/2017   B961.1970 Řepy
6368** 45/2016   B961.1970 Hostivař
6369** 48/2014 22/2015 B961.1970/00406/2003 Hostivař
6370** 33/2015 12/2016 B961.1970/00407/2003 Klíčov
6372** 34/2016 14/2017 B961.1970 Hostivař
6374** 17/2015 44/2015 B961.1970/00410/2003 Kačerov
6376** 28/2015 4/2016 B961.1970/00416/2003 Kačerov
6377** 7/2015 32/2015 B961.1970/00409/2003 Kačerov
6378** 6/2016 41/2016 B961.1970 Kačerov
6380** 50/2014 23/2015 B961.1970/00411/2003 Řepy
7303 1/2007 /2007 B931.1677/00010/1995 Vršovice
7311 3/2007 /2007 B931.1675/00028/1996 Řepy
7312 /2007 30/2007 B931.1675/00045/1996 Kačerov
7313. 1/2010 20/2010 B931.1675/00049/1996 Řepy
7324 /2007 /2007 B931.1675/00053/1996 Kačerov
7325 /2007 42/2007 B931.1675/00057/1996 Kačerov
7326 36/2007 50/2007 B931.1675/00029/1996 Klíčov
7328¹ 18/2009 36/2009 B931.1675/00124/1996 Klíčov
7331¹ 24/2009 42/2009 B931.1675/00132/1996 Kačerov
7333 33/2007 49/2007 B931.1675/00123/1996 Kačerov
7348 /2007 30/2007 B931.1675/00056/1996 Vršovice
7351 4/2009 18/2009 B931.1675/00025/1996 Vršovice
7352 40/2008 4/2009 B931.1675/00042/1996 Klíčov
7354 25/2008 44/2008 B931.1675/00129/1996 Vršovice
7356 12/2007 27/2007 B931.1675/00127/1996 Vršovice
7363 /2007 38/2007 B931.1675/00017/1996 Hostivař
7366 24/2008 36/2008 B931.1675/00013/1996 Hostivař
7374 50/2008 13/2009 B931.1679/00081/1996 Hostivař
7377 39/2007 1/2008 B931.1679/00087/1996 Hostivař
7385 30/2007 48/2007 B931.1679/00091/1996 Hostivař*
7388 9/2009 26/2009 B931.1679/00107/1996 Řepy
7389. 2/2010 20/2010 B931.1679/00094/1996 Řepy
7392 5/2009 20/2009 B931.1679/00143/1996 Řepy
7396 39/2008 51/2008 B931.1679/00099/1996 Řepy
7400. 39/2009 4/2010 B931.1679/00085/1996 Kačerov
7401. 9/2010 25/2010 B931.1679/00101/1996 Vršovice
7407. 44/2009 9/2010 B931.1687/00157/1996 Vršovice
7423 38/2008 2/2009 B931.1679/00109/1996 >Kačerov
7426¹ 14/2009 32/2009 B931.1679/00096/1996 Vršovice
7429 5/2007 /2007 B931.1679/00072/1996 Vršovice
7431¹ 16/2009 36/2009 B931.1679/00146/1996 Kačerov
7438.¹ 42/2009 10/2010 B931.1679/00074/1996 Kačerov
7440. 46/2009 11/2010 B931.1679/00078/1996 Kačerov
7441 50/2008 12/2009 B931.1679/00098/1996 Kačerov
7446 12/2011 30/2011 B931.1679/00815/1997 Kačerov
7448¹ 27/2009 43/2009 B931.1679/00821/1997 Hostivař
7454¹ 29/2009 50/2009 B931.1679/00818/1997 Řepy

Modré písmo = oprava probíhá

* po SO vůz převeden z provozovny Řepy

** SO s novým rámem a boky vleku

1 - SO provedena s použitím nových dílů bočního, střešního a čelního panelu

2 - SO s výměnou boků

3 - na vozech vyměněny boky a podvozkové rámy vleků

Vůz ev.č. 6259 přistaven na SO po DN, nové přední a zadní čelo.

Vůz ev.č. 6175 obdržel zadní čelo z vyřazeného vozu typu B731 ev.č. 7142.

Vůz ev.č. 6286 obdržel zadní čelo z vyřazeného vozu B931 ev.č. 7423.

Vůz ev.č. 6296 obdržel zadní čelo z vyřazeného vozu B931 ev.č. 7323.

Vůz ev.č. 6301 obdržel zadní čelo z vyřazeného vozu B931 ev.č. 7466.

Vůz ev.č. 6306 obdržel zadní čelo z vyřazeného vozu B931 ev.č. 7328.

 

poslední úprava 21.9. 2016

počet návštěv od 5.1.2009: 

2012

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA