Jdi na obsah Jdi na menu
 


STŘEDNÍ OPRAVY AUTOBUSŮ KAROSA B731.1659

 

10 středních oprav autobusů Karosa B731.1659

 

 

   V roce 2008 byla provedena střední oprava na deseti sólo vozech Karosa B731.1659, která měla za cíl prodloužit životnost vozů o odhadovaných 5 let. Vozy byly DP Praha dodány během roku 1995. Vyznačují se především motorem Renault, který se později začal běžně objevovat v autobusech Karosa řady B900. Vozy za dobu svého provozu neprošly žádnou větší opravou karoserie.

 


Rozsah a způsob opravy

   Způsob opravy byl stanoven tak, že se původní bočnice a panel střechy nahradily dílem zcela novým. Z původního skeletu vozu tedy zbyl pouze přední čelní panel a podvozkový rám. Všechny opravené vozy byly modernizovány dosazením vnějších elektronických zobrazovačů zastávek, konečné a čísla linky BUSE DOT-LED, vnitřního dvouřádkového zobrazovače BS120, v kabině řidiče pak přibyla úložná schrána, chladnička Indel B a ochlazovač vzduchu Dirna Bycool R-Evolution. Vzhledově se opravené vozy, kromě výše uvedeného, zásadně neliší od původní verze. Drobnými pozorovatelnými rozdíly je chybějící přední střešní výklopná větračka, jiný odstín použité podlahové krytiny popřípadě jiný vzorek nových umakartů.

   Po přistavení vozu do Ústředních dílen proběhla rozebírka, kdy byl vůz kompletně dostrojen. Byl odstraněn celý interiér i s umakarty, vnější i vnitřní osvětlení, ze střešní konstrukce bylo nutné vytahat elektrické rozvody, které byly po případné opravě zachovány. Po vypuštění provozních kapalin byl vyjmut motor s převodovkou, palivová nádrž a chladič. Po vymontování křídel dveří a vysazení všech oken byla vytrhána podlaha. Následovalo odšroubování střechy od boků a předního čela a její snesení z vozu na zem. Pak již nic nebránilo postupnému rozřezání a odšroubování starých bočnic. Zbylé přední čelo a podvozkový rám bylo nutné zbavit prorezlých dílů. V případě rámu se jednalo hlavně o podpodlahové části nad zadní nápravou a nad převodovkou a příčky, ke kterým jsou připevněny bočnice. Samozřejmostí byla i úplná náhrada celých schodů.

Obrazek

▲ Takto vypadal autobus po odstranění střechy, boků a dalších dílů (ev.č. 7251).

Obrazek

▲ Stav třetích schodů po třinácti letech provozu (ev.č. 7215).

 

  Třináct let provozu bylo znát a tak musela být věnována péče i rozvodům kapalin a vzduchu s příslušenstvím, které jsou umístěné v rámu (měnily se např. měchy pneumatického odpružení). Opravou prošla i kabeláž podvozku, přes kterou se ovládají dveře, vnější osvětlení vozu atp. Repasí prošla přední náprava, její řízení a brzdový systém.

   Na vyspravený rám podvozku byly spasovány a přišroubovány nové bočnice, následně na ně byla posazena a přišroubována již od výrobce oplechovaná střecha. Dotykové plochy jednotlivých dílů byly předem ošetřeny antikorozním přípravkem. Posléze bylo možno do střechy vytvořit otvor pro instalaci ochlazovače vzduchu kabiny řidiče, přivařit nové schody a oplechovat boky. Pozinkované plechy o síle 0,8mm se na boky připevnily lepením a nýty. Do vozu se vrátila palivová nádrž a nový chladič.

Obrazek

▲ Osazené bočnice na vyvařeném rámu (ev.č. 7205).

   Připravený vůz putoval do lakovny, kde se nástřikem antikorozního přípravku ošetřil celý spodek vozu a následně i vnitřní části skeletu včetně oplechování střechy a boků. Až pak proběhl nástřik základní barvy, tmelení nerovností karoserie a zabrušování.

Obrazek

▲ Vůz ev.č. 7205 v lakovně - po vytmelení a nástřiku základní vrstvy.

 


Kompletace a zprovoznění

   Po nalakování je již možné vůz dále kompletovat. V interiéru byla zhotovena podlaha z voděodolné překližky, která je do rámu vozu připevněna lepením a šrouby. Přechody mezi jednotlivými díly byly tmeleny a přebroušeny tak, aby vznikl celistvý hladký povrch. Na takto připravený základ byla nalepena podlahová krytina Altro. Hrany stupínků byly ochráněny hliníkovou lištou, nášlapné části schodů zakryl kapičkový plech. Vnější část vozu se mezi tím olištovala, namontovalo se nové vnější osvětlení a přední maska.

Obrazek

▲ Lepení nové podlahové krytiny (ev.č. 7246).

Obrazek

▲ Zatímco se ve voze pracuje na podlaze, probíhá kompletace exteriéru (ev.č. 7227).

   Po dokončení podlahy se střešní konstrukcí protáhl původní svazek elektrických vodičů, který napájí osvětlení a ozvučení interiéru, tlačítka "STOP" a jiné. Rovněž se protahaly datové a napájecí kabely do míst budoucích označovačů jízdenek a vnitřních i vnějších zobrazovačů BUSE. Připravený strop se tepelně odizoloval pomocí polystyrenu a následně se usadily nové umakarty. Vůz byl zasklen původními okny vsazených do nových pryžových rámů, montovala se původní koženková přečalouněná sedadla, kabina řidiče a nová palubní deska. V neposlední řadě se do vozu instalovala vesměs původní přídržná madla, stejně tak osvětlení interiéru, elektronické informační panely, označovače, původní topení cestujících, nová přední výtopná skříň, která mimo jiné slouží k ofuku čelního okna teplým vzduchem atd. Po zavěšení a zprovoznění opraveného motoru s převodovkou byly instalovány a seřízeny dveře, jejichž ovládání a bezpečnost zajišťují nové zámky, elektropneumatické ovladače chodu (tzv. EPOD), rapasované "válce" atd. Veškeré díly montované zpět na vůz byly buď opraveny, nově nalakovány či v případě nefunkčnosti vyměněny za nové.

   Opravený vůz byl celkově ozkoušen a byly na něm odstraněny všechny zjištěné vady a nedostatky. Prošel řadou kontrol a zkušebních jízd. Cena opravy jednoho vozu se pohybovala kolem 1 800 000 Kč.

Obrazek

▲ Interiér vozu ev.č. 7205 po právě dokončené opravě.

Obrazek

▲ První dva dokončené vozy putovaly začátkem druhé poloviny června 2008 zpět do provozoven Vršovice a Řepy.

 

 

 

STŘEDNÍ OPRAVY AUTOBUSŮ KAROSA

B 731.1659

evidenční číslo na SO od (týden/rok) na SO do (týden/rok) výrobní číslo/rok výroby provozovna
7205 5/2008 25/2008 34 693/1995 Vršovice
7211 25/2008 38/2008 34 687/1995 Klíčov
7215 35/2008 49/2008 34 682/1995 Klíčov
7226 30/2008 43/2008 34 681/1995 Kačerov
7227 9/2008 40/2008 34 704/1995 Kačerov
7246 4/2008 25/2008 34 674/1995 Řepy
7250 7/2008 27/2008 34 662/1995 Řepy
7251 28/2008 47/2008 34 663/1995 Řepy
7252 36/2008 49/2008 34 684/1995 Řepy
7253 31/2008 46/2008 34 683/1995 Řepy

 

poslední úprava 21.9. 2016

 

počet návštěv od 30.12.2008:

1272

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA